torsdag 19. februar 2009

Kap. 17 - Monopoloppløsning og nye aktører (1980-2000)

1 Hva mener vi med mediepolitikk?
  Mediepolitikk handler om hvem som skal styre medieutviklinga. Om det skal være de i eier media, de som jobber med det, de som bruker det eller politikerne 

2 Hvem var de første som fikk drive radio- og tv-virksomhet da NRK-monopolet ble avslutta i 1981?
  Nærradio, lokal-tv og videreformidling av internasjonale satellittsendinger for fjernsyn gjennom kabelnettet, var de første som fikk lov. Flere og flere nærradioer dukket opp, og dette ble populært – og flere organisasjoner og foreninger delte samme frekvensen. Dette skapte en variasjon på programmene, og det skjedde ofte at ulike programmer avløste hverandre

3 Hva mener vi med kommersialisering?
Kommersialisering vil si at noe får et forretningsmessig preg 

4 Hva ligger i begrepet duopol?
Duopol er et marked der det bare finnes to aktører. I kringkastningssammenheng bruker man begrepet om konkurransen mellom to kringkastingssystemer 

5 Hva mener vi med eierkonsentrasjon?
Eierkonsentrasjon betyr at det var noen eiere som fikk større kontroll over store deler av avismarkedet. Altså langt større kontroll enn de fleste andre


Ingen kommentarer: