Journalistikkens to hovedoppgaver er å informere og å kritisere
2a. Hva er PFU?
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan med medlemmer fra presseorganisasjonene og fra allmennheten. PFU behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.
2b. Hva er redaktørplakaten?
Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. Redaktøren skal fremme en saklig og fri informasjons- og opinionsformidling gjennom sitt medium. Den ansvarshavende redaktør har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold.
2c. Hva er de viktigste punktene i vær varsom-plakaten?
- Pressens samfunnsrolle
- Integritet og ansvar
- Journalistisk atferd og forholdet til kildene
- Publiseringsregler
3 Presseuttrykk:
Journalistikk er innsamling og redigering av nyheter, som formidles til publikum gjennom mediene. Journalistikk er også det produktet journalistene produserer.
Presse er en fellesbetegnelse for alle trykte medier og omfatter de delene av radio og tv som sender nyheter og aktualitetsprogrammer.
Referatjournalistikk er der journalisten refererer fra ulike begivenheter, eks. pressekonferanse. Journalisten er til stede og skriver et nøytralt og balansert referat av det som ble sagt, og det som foregikk.
Tabloidisering brukes som en betegnelse på utviklingen i den moderne pressen. To definisjoner: 1. Viser til avisens fysiske form (liten og lett å plukke opp fra avishylla). 2. Viser til innholdet i avisen, som består av korte, lettleste artikler, illustrert med mange bilder.
Børs og katedral: "Børs"-plikt å drive en sunn og lønnsom forretning. "Katedral"-plikt å ta vare på kultur og idealer. Myndighetene støtter opp om dette ved for eksempel å gi avisene momsfritak og pressestøtte.
Digitale skiller vil si avstanden mellom de som har tilgang til digitale medier og de som ikke har det. De som har mye fra før, har bedre mulighet til å skaffe seg enda mer. Framveksten av IKT har gjort at vi har fått nye skiller å forholde oss til: De digitale.
Konvergens er sammensmeltningen mellom tekst, bilder, lyd og levende bilder.
Kampanjejournalistikk brukes litt nedsettende om journalistikk som ikke er balansert og nøytral.
Sjekkheftejournalistikk: Se og Hør har blitt anklaget for sjekkheftejournalistikk. Det vil si at de betaler større og mindre summer til personer som for eksempel kan fortelle intime historier om kjendisers privatliv.
Kildeetikk: Det settes klare rammer for journalistens forhold til kildene i Vær varsom-plakaten. Det kan være fristende for journalisten å sprenge disse rammene for å få en god sak.
For eksempel skal både kilden og journalisten skal være navngitt, skjult mikrofon, skjult kamera og skjult identitet er akseptert i journalistikken, men bare hvis det er den eneste muligheten til å avdekke saker av vesentlig samfunnsmessig betydning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar