2. Folk har krav på å få innsyn i hva myndighetene arbeider med, derfor er det en demokratisk plikt for de offentlige myndighetene. Mens bedrifter har mer komersielle motiver for å drive god informasjon.
3. Informasjon og samfunnskontakt framtiller sakene sine nøytralt, mens PR og markedsføring framstiller saker/produkter så positivt som mulig.
4. Omgivelser er hvem man ønsker å nå med budskapet. Omgivelsene for en organisasjon kan deles opp i ulike målgrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper. En annen måte er å finne ut hvem som er organisasjonene interessenter.
5. Interessenter er noen som har interesser innefor et bestemt område. Interessentene kan dele opp i: normsettere, tilførere, mottakere, allierte, ad hoc-allierte. Interessegrupper er organisasjoner som har sterke interesser i en bestemt sak.
6. Den offentlige mening er det som folk flest mener om en sak. Når noen snakker om at "folk" mener, er det som oftest en flertallsmening de snakker om.
7. Et PR-byrå hjelper organisasjoner med å tilrettelegge og styre kommunikasjon. De leverer kommunikasjonstjenester.
8. Omdømme, eller rykte, er når man diskuterer oppfatningen av organisasjoner eller bedrifter. Definisjonen på omdømme er: "Hvordan en virksomhet oppfattes av opinionen og samfunnet."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar