En strategi er hvordan man bør planlegge en operasjon. Strategien kan bygge på fem faser: forankring, situasjonsanalyse, planlegging av tiltak, gjennomføring og evaluering
2
En kommunikasjonsstrategi er et skriftlig dokument som beskriver hvordan virksomheten skal gå fram for å oppnå det den ønsker. En slik strategi skal være så konkret som mulig, og angi mål for de forskjellige tiltakene som beskrives.
En informasjonsplan er ikke like konkret og bygger på 5 ulike faser.
3
De ulike fasene i en kommunikasjonsplan er forankring, situasjonsanalyse, planlegging av tiltak, gjennomføring og evaluering.
4
Forankring: Virksomheten skal ha et klart mål med strategien. Alle som arbeider der bør kjenne til målet og være involvert i prosessen.
Situasjonsanalyse: SWOT-analyse: Strenghts, Weaknesses, Opportunities and Threats. Analysen brukes for å se hvordan man kan utnytte styrkene og svakhetene, mulighetene og truslene.
Planleggingsfasen: I denne fasen blir forankringsfasen mer konkret. Hva vil vi oppnå? Hovedmål: "ønsker å bli den ledende bedriften i Norge". Delmål: ønsker å ha trofaste kunder, osv.
Hvordan man skal nå målgruppen kan det brukes en mengde ulike virkemidler på: Rikspressen, lokalpressen, løpesedler, åpne informasjonsmøter, lage brosjyrer og annonser, radio eller tv.
Gjennomføring: Man gjennomfører de aktivitetene man har planlagt.
Evalueringsfasen: Vi måler effekten av kunnskaper, holdninger eller atferd og evaluerer om målene er oppnådd.
5
Krisekommunikasjon: Når en krise oppstår, må organisasjonen ha en plan for hvordan de skal kommunisere. Dette er viktig fordi de må forholde seg til både mediene og en mengde mennesker og organisasjoner som vil ha informasjon og svar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar